AWN-Historie

Fra isenkrammerforretning i til Europas største udbyder af yachtudstyr
Ingen anden leverandør i Tyskland har en næsten 270 år lang historie. Det som i 1745 startede som en isenkrammerforretning på Rödingsmarkt i Hamborg er i dag den mest kendte adresser for sejlsportsudøvere i det tysktalene område med 13 filialer i Tyskland, Østrig og Schweiz og omkring 150 medarbejdere.
Grundlæggerene af virksomheden var Johann Daniel Wuppermann. Han leverede varer til Hamborgs håndværkervirksomheder, skibstømrer og sejlskibsproducenter fra sin isenkrammerforretning og drev en smedje lige udenfor byens porte. Han var fra Wuppertal området og havde slået sig ned i hansestaden. I de store fragtskibes tid, hvor varer blev omladet i hansestaden og de utallige lossepramme sørgede for at varerne blev fordelt i kanalerne, voksede forretningen hurtigt. I 1779 blev Wuppermanns svigersøn partner i virksomheden, som herefter hed Wuppermann & Schmilinksy.

HVORDAN A.W. NIEMEYER FIK SIT NAVN
Familievirksomheden havde succes i mange generationer lige indtil midt i det 19. århundrede, hvor den voksende industrialisering førte til, at virksomheden primært leverede varer til værfterne. På grund af et indehaverskift tog virksomheden også på daværende tidspunkt navneændring til det nuværende AWN: I 1862 overtog den hamborgske købmand Amandus Wilhelm Niemeyder virksomheden og gav den dets nuværende, lidt vanskelige navn: „A.W. Niemeyers, Wuppermanns & Schmilinskys efterfølger“. Dengang hansestaden boomede og befolkningen i perioden 1870-1895 grundet tilflytningen af industriarbejdere voksede med 650.000 mennesker, koncentrerede AWN sig om udrustning til sejl- og senere dampskibe i Hamborgs havn. Virksomheden udviklede sig hurtigt til Hamborgs mest betydningsfulde internationale leverandør.
For at skabe plads til den hurtigt voksende virksomhed opførtes en nye virksomhedscentral med ni etager i årene 1908-1910 på Rödingsmarkt, som dengang blev betragtet som et arkitektonisk glansstykke.

OM AT FALDE OG REJSE SIG IGEN: KRIGSÅRENE
Kun få år senere satte første verdenskrig og den efterfølgende, alvorlige verdenskrise en dæmper for succeshistorien.
Efter krigens afslutning kom virksomheden hurtigt tilbage på sporet igen. Det lykkedes for den hamborgske virksomhed at skaffe nye bestillinger til store nybyggerier af skibe, herunder mondæne luksusyachter som »Savarona«, store, prestigefyldte passagerdampskibe som »Cap Arcona«, hvalfangere og meget mere. Først ved begyndelsen af anden verdenskrig indtræder en ny milepæl. Ved krigens afslutning i 1945 ligger store dele af Hamborg i ruiner, og også A.W. Niemeyers bygning på Rödingsmarkt er ødelagt .
For anden gang rejser virksomheden sig sammen med sine medarbejdere fra ruinerne. Den ødelagte central genopbygges og med det økonomiske opsving vender AWN tilbage på sporet endnu en gang. Niemeyer bliver leverandør til de voksende skibsflåder, som transporterer varer til den voksende verdensøkonomi. Herunder også de første store olietankere.
Samtidig opstår der et helt nyt marked: Salget af private yachter og både boomer i Tyskland. Fra 1960 ser Gert Niemeyer, grundlægger Amandus Wilhems barnebarn, potentialet ved markedet og koncentrerer virksomhedens fokus på denne dynamiske målgruppe. Således går AWN fra at være et kendt navn indenfor kommerciel skibsfart til at være indbegrebet for yacht- og sejlsportsudstyr og sikkerhed af højeste kvalitet på havet blandt hobby-skippere.

HØJKONJUNKTURÅRENE: SEJLSPORT BLIVER TIL MASSEMARKED
De kommende årtier udvides den kurs endnu mere med flere firmaopkøb: I 1970 overtages den hamborgske rig- og beslagspecialist HSB og kort tid efter maskinbygningsfirmaet Bösch. Der blev nu ikke kun handlet med udstyr, men også produceret udstyr.
I 1973 skiftede virksomheden igen indehaver: Den hamborgske virksomhed Peter Flammang opkøber AWN efter, at den daværende ejer af aldersmæssige årsager ønskede at træde tilbage. Flammang, som stammer fra den internationale handel med skibsbyggeri og reparation, ser potentialet i den nye sejlsportsbranche og udsender Niemeyers første forsendelseskatalog med den enkle, men geniale titel: »Leverandøren«.
Ud over udstyr tilbød virksomheden allerede dengang også teknisk service til båden på forsiden af kataloget, som takkelarbejde eller arbejde på dæk. I de efterfølgende år bliver kataloget med sine omkring 14.000 artikler til et uofficielt opslagsværk for talløse sejlsportsudøvere i Tyskland. Sætningen »Hvis Niemeyer ikke har det, så findes det ikke!« høres på gangbroer og vinterlejre. Værket blev til en kompetent rådgiver for både sejl- og motorbådsentusiaster da det stort set omfatter det samme sortiment.
De efterfølgende år fortsatte man med den samme ekspansionskurs: I 1998 åbnede den første filial i Kiel efter, at traditionsvirksomheden i byen Robert G. Ernst var blevet overtaget af Niemeyer. I 1990 fulgte de første skridt ind i Østtyskland ved købet af »Hus for sejlsport Neptun« i Berlin efter murens fald.

I 1992 blev der i Holstenkamp i Hamborg åbnet et nyt logistikcenter, som kunne sende op til 2000 forsendelser per dag til kunder i hele Europa.
I 1999 fandt en gennemgribende flytning sted: Efter mere end 250 år på Rödingsmarkt er A.W. Niemeyer af pladshensyn nødt til at flytte til nye lokaler. Peter Flammang bygger virksomhedens nye sæde i Bahrfeld i Hamborg, hvor virksomheden fortsat har til huse i dag. I 2001 åbnes der på de over 2500 kvadratmeter en »flagship-store« , som skal imødekomme kundernes ønsker i vore dage. Samtidig påbegyndes en massiv udbygning af filialnetværket for at kunne være tættere på kunderne. Udvalget af ydelser blev udvidet betydeligt i denne tid: Ud over takkelarbejde er nu også reparation af sejl, vedligeholdelse af redningsveste og -øer samt et skipperakademi med sejlerkørekortskurser og videreuddannelse del af AWN´s tilbud.
Sammen med flytningen fulgte endnu et ejerskifte: Peter Flammang sælger AWN til Christoph Kroschke, indehaver af Kroschke-Gruppe fra Ahrensburg. Dermed overgiver han tøjlerne som direktør til den hamborgske købmand Micahel Ortmüller, som bliver minoritetsaktionær. Der ventede ham store udfordringer idet markedet grundet stærke konkurrenter og afslutningen på boomårene indenfor sejlsporten var blevet langt mere udfordrende. Efter en genopbygningsperiode og konsekvent udbygning af internetvirksomheden kommer AWN efter en kort omlægningsperiode igen på rette kurs.
Igen begynder en vækstfase: På kort tid opbygges nye filialer i hele Tyskland og med afdelinger i Østrig og Schweiz gør mærket også sit indtog i udlandet. AWN bliver til ubestridt markedsførende virksomhed indenfor yacht- og sejlsportsudstyr.