Redningsflåde

Redningsflåde

Redningsflåder til både og lystbåde

Alle både kan komme i havsnød. Selv i nærheden af kysten kan en ulykke med en båd være en fare for liv og lemmer, selv for livredderne. liv. En redningsflåde er løsningen i alle ekstraordinære situationer på havet. Siden 1960 har der været en internationalt anerkendt konvention, som kræver, at både skal være udstyret med redningsflåder. redningsflåder. IMO, Den Internationale Søfartsorganisation, er blevet enig om en lovbestemmelse for skibsfart med redningsflåder. Det vigtigste indhold af denne konvention er forpligtelsen til at medbringe en redningsflåde for alle fritidsfartøjer og også for charterbåde med skipper eller besætning. Denne forpligtelse til at medbringe en redningsflåde gælder også for kommerciel skibsfart og traditionelle fartøjer. I offentlighedens søgelys Denne idé har været meget omtalt ikke kun i skibsfartskredse, men også i pressen siden Titanic's forlis i 191 drøftet.

Funktionen af redningsflåden

En redningsflåde er en oppustelig redningsanordning, som skal kunne rumme alle ombord i en nødsituation. For både over 14 meter Der kan også anvendes stive redningsflåder. Redningsflåden skal opfylde forskellige krav afhængigt af vandområdet. Derfor fås redningsflåden som en version til kystnære og offshore områder.

En simpel jolle er aldrig en erstatning for en redningsflåde. Redningsflåden har et automatisk oppumpningssystem, indvendig og udvendig belysning, vejrhætte og ventilation, brugsanvisning og normalt et termoisoleret gulv. Hver redningsflåde er egnet til temperaturudsving på op til 65 grader Celsius. temperatur. Redningsflåden er enten i en pose eller en beholder før brug. Det nødudstyr, som der skal være til rådighed på redningsflåden, er også foreskrevet i loven. Derfor indeholder en redningsflåde altid pagajer, vand, nødblus, ankre og et lille apotek. Redningsflåden giver kun den første beskyttelse, indtil redningsstyrkerne ankommer. redningsstyrker.

Typer af redningsflåder på både og lystbåde

En redningsflåde på en indlandssø skal opfylde helt andre krav end redningsflåder til dybhavsfartøjer. Selv den redningsflåde, der er tilstrækkelig til det europæiske hav, adskiller sig fra den redningsflåde, der er lovpligtig til at sejle rundt i verden. I henhold til ISO 9650 skelnes der mellem to modeller af redningsflåder: Offshore redningsflåder eller kystnære redningsflåder og offshore redningsflåder på både med en længde på op til 24 meter.

Oshore redningsflåden fås som en standard- og en nødversion. Nødhjælpsflåden sikrer også skibbrudne i mere end 24 timer. I henhold til ISO 9650 medbringes kystlivredningsflåden kun på båden i standardudgaven, da der forventes en hurtig redning. Ved valg af redningsflåde på verdensomspændende rejser er tommelfingerreglen, at denne redningsflåde skal have mere plads, end der er personer om bord.

Vedligeholdelse af redningsflåde

Alle redningsflåder skal vedligeholdes med jævne mellemrum i henhold til producentens anbefalinger. Der findes ingen lovbestemmelser om vedligeholdelse af redningsflåden, som skal medbringes på lystbåde og fritidsbåde. Men en redningsflåde, der er indbygget i et kommercielt fartøj, skal vedligeholdes hver 1måned. Virksomheder, der er certificeret i henhold til IMO's regler og den tyske søfartsforening, må udføre vedligeholdelse af disse redningsflåder. redningsflåde. En redningsflåde kan kun redde liv på sikker vis, hvis den fungerer, så denne vedligeholdelse af redningsflåder er obligatorisk for alle søfolk.