El ombord

El ombord

Bordelektricitet og belysning til båden

Internationale standarder for veksel- og jævnstrøm gælder for alle farvande. Derfor skal en lang række regler overholdes, når en båd skal udstyres med den rette bådelektricitet. Hvis ikke alle krav er opfyldt, kan der være problemer med forsikringen. Tildelingen af det vigtige CE-kvalitetsmærke til båden kan også bringes i fare. belysningen om bord er af særlig betydning, fordi alle medlemmer af besætningen skal finde rundt, selv når himlen er overskyet. Alt bådens elektriske udstyr skal være 100 % beskyttet mod vejrliget og den høje luftfugtighed i varme områder. Den aggressive UV-stråling, der skyldes hullet i ozonlaget i disse dage, kan også være til fare for den indbyggede elektriske anlæggets funktion. Uden bådbelysning ville andre skibe ikke kunne se din egen båd om natten og i tåge. Med fornuftige midler er det vigtigt at beskytte belysningen om bord mod kortslutning.

Sikring af bådens elektriske installationer

Hverken radioen eller motoren virker, hvis den elektriske strøm i køretøjet svigter. Da bordsystemet på de fleste både kører på 12 volt i forbindelse med en inverter, bør der være mere end ét batteri af høj kvalitet om bord. Der fås både AGM-batterier og modeller med blysyre. er til rådighed. Også solmoduler kan generere elektricitet til bådens elinstallationer, så længe solen skinner. Meget miljøbevidste er vindgeneratorer, som giver næsten 100 procent uafhængighed. Næsten alle skibe har en landforbindelse i lighed med autocampere. Hvis batteri, sol og vind svigter på samme tid, og kysten stadig er få hundrede meter væk, kan nød advarselsfyr og håndholdt radiosender er en livredder. Bådens elektriske system er hurtigt genoprettet til perfekt funktion på land.

Den indbyggede 12/24-volts strømforsyning

Både en sinusbølgeomformer og en sinusbølge-lignende inverter omdanner effektivt strømmen fra batterierne, hvor der er jævnstrøm, til 230 V vekselstrøm. Alle Kaffemaskiner, bærbare computere og mobiltelefoner kan således oplades i løbet af et øjeblik ved hjælp af batteriet i det indbyggede elektriske system. Bådens belysning kører også på batteriernes strømnet. Det skyldes, at belysningen om bord har forrang for næsten alle andre enheder som en del af strømforsyningen.

Flere måder at generere elektricitet om bord på

Sol og vind kan erstatte ethvert batteri ved hjælp af moderne solpaneler og vindgeneratorer. Det elektriske system i køretøjet bliver således fuldstændig autonomt. Belysningen om bord kan også drives af vinden om natten. Når der ikke er vind, og himlen er mørk, er det kun et batteri, der kan levere strømmen om bord. Mange skibe bruger deres landforbindelse i havnen til at oplade batterierne og bruge alle andre enheder. Dette sparer værdifuld elektricitet til krydstogtet, selv når lyset om bord er tændt.

Belysning om bord - indvendigt og udvendigt

På havet fungerer al bådens belysning normalt ved hjælp af bådens elektriske installationer. Der er dog mange metoder til at bruge denne bådbelysning med gennemprøvede og moderne midler, selv uden elektricitet. uden elektricitet. Petroleumslamper som Petromax-lanterner og væglamper eller fakler, der drives af små batterier, kan være en perfekt erstatning. Under dæk, halogen- og LED-lyskilder sparer elektricitet. I nødstilfælde er søgelys, håndholdte søgelys, lommelygter og positionslanterner, som er udstyret med individuelle batterier, praktiske som bådbelysning.